موسسه آموزش عالی
  • طراحی سامانه شناسایی شکستگی ریشه دندان با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر و شبکه عصبی

  • 1398/07/14

دستاورد شبکه برنامه تحصیلات تکمیلی - گروه الکترونیکطراحی سامانه شناسایی شکستگی ریشه دندان با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر و شبکه عصبی استاد راهنما: آقای دکتر حمید شرافت وزیری استاد مشاور: خانم دکتر مریم قاضی زاده نام دانشجو:آقای بهزاد نوری

1055.jpg


در این پایان نامه به شناسایی شکستگی ریشه دندان با استفاده از تکنیک های پردازش تصویر و شبکه عصبی پرداخته شده است. در این پردازش از 50 نمونه دندانی که توسط متخصص رادیولوژی فک و دندان تهیه شده است استفاده شده است. 26 نمونه دندان سالم و 24 نمونه دندان با شکستگی عمودی ریشه می باشد. در ابتدا کنتراست تصویر افزایش یافته و سپس با استفاده از الگوریتم قطعه بندی ناحیه دندان استخراج می شود. در ادامه با استفاده از ماتریس هم رویداد سطح خاکستری معیارهای انرژی، همگنی، کنتراست، همبستگی، آنتروپی و انحراف استاندارد استخراج شده و در مجموع 194 ویژگی از هر تصویر بدست می آید. در نهایت ویژگی های بدست آمده به شبکه عصبی وارد می شوند. در لایه پنهان شبکه عصبی 3 نرون و در لایه خروجی 1 نرون استفاده شده است.
در انتها 100درصد داده های تحت آموزش شبکه عصبی بدرستی تشخیص داده شده و همچنین 87درصد داده های تست هم بدرستی تشخیص داده شده اند. در مجموع به دقت 96 درصد در تشخیص بیماری دست یافته ایم.     

تعداد بازدید: 24      ساعت: 18:25:17