موسسه آموزش عالی
  • کارگاه تشریح الزامات و مستند سازی iso 9001

  • 1398/08/12

استاندارد ایزو 9001 را استاندارد سیستم مدیریت کیفیت می نامند، بدین معنی که این استاندارد به دنبال ایجاد سیستمی است که کیفیت را در سراسر سازمان مدیریت کند.همانطور که می دانید، معنای مدیریت را برنامه ریزی، کنترل، هدایت و نظارت می دانند و در ایزو 9001 قرار است این اقدام ها با رویکرد کیفیت انجام شود

1070.jpg


ایزو(ISO)  مخفف عبارت International Organization for Standardization به مفهوم سازمان بین‌المللی برای استانداردسازی است . در حال حاضر، این سازمان بین‌الملی متشکل از یک شبکه از مؤسسات استاندارد ملی در ۱۵۷کشور دنیا است، که بر پایه یک مرکز در هر کشور و یک مرکز اصلی در شهر ژنو – سوئیس- فعالیت می‌کند که وظیفه هماهنگی مراکز مختلف را برعهده دارد. امروزه رعایت استانداردهای ایزو در تولید و عرضه محصولات و خدمات از چنان اهمیتی برخوردار است که در عرصه تجارت جهانی، استاندارد‌های ایزو شرط اولیه در داد و ستدهای بین‌المللی قرار گرفته است.
کمیته فنی ایزو در سال ۲۰۱۲ موضوعات مورد نیاز برای بازنگری ایزو ۹۰۰۱ را بررسی نمود و یک برنامه رمان بندی جهت تدوین ویرایش جدید ISO 9001 ارائه نمود آخرین تغییرات ISO 9001 در سال ۲۰۱۵ بر مبنای پیش نویس منتشر شده استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در May , ویرایش جدید استاندارد ایزو ۹۰۰۱ در سال ۲۰۱۵  منتشر می گردد. کمیته مرتبط با سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ، TC 176 تا کنون چندین جلسه جهت بررسی تغییرات استاندارد سیستم مدیریت برگزار نموده است ، پیش نویس استاندارد ISO 9001: 2015  در سال ۲۰۱۳ منتشر شده و آخرین نسخه پیش نویس در جلسه کمیته ایزو May 2014  منتشر شده است  .
نقش محوری سیستم های  مدیریت کیفیت به عنوان پایه ای برای رشد اقتصادی وجزئی از برنامه های پایداری اغلب نادیده گرفته شده است در سال های اخیر بر یکپارچگی  عناصر اصلی محیط زیست و عدالت اجتماعی بیشتر تاکید شده است.نباید فراموش کنیم، که الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱  نقطه شروعی ، برای بسیاری از سازمان هایی که بدنبال پیاده سازی رسمی سیستم های مدیریت می باشدگرچه الزام نیست ولی شرکت گواهی دهنده شخص ثالت  بعنوان یک حرکت کننده ایزو می باشد.

تعداد بازدید: 25      ساعت: 22:07:08